Vad är er Unique Selling Point (USP)?

Ni som läser det här har förmodligen nyligen blivit stolta ägare av ett startup företag, eller så går ni i tankarna om att skapa ett. Idag är världen globaliserad och teknologisk, vilket kan innebära helt nya förutsättningar för er som företag, eller att mattan dras undan era fötter. Jag ska förklara varför.

Vad är en Unique Selling Point/Unique Selling Proposition?

Jag tvekar inte en sekund på att ert koncept är en riktig vinnare, oavsett vilken bransch ni vill in i. Men på dagens öppna marknad behövs det mer än ett slagfärdigt varumärke och ett vattentätt koncept: Ni behöver originellt perspektiv.

Som ett startup-företag är konkurrensen stenhård och marknaden är inte särskilt förlåtande. Men om ni skapar ett varumärke som är både slagfärdigt, unikt och köpvänligt – är ni på god väg att slå ut era konkurrenter och bli långvariga företagare. Allt handlar om att en efterfrågan måste mötas eller skapas, för just er tjänst eller produkt. Idag finns det väldigt många varumärken och startup företag som i grund och botten tillverkar samma sak. Då måste en av er sticka ut ur mängden, låt det bli just ert företag! Ni behöver Toalettpapper som sjunger, eller en vinst som bara går till välgörenhet. Något som får folk att antingen bli intresserade eller mer benägna att köpa er tjänst eller produkt.

Hur hittar man sin USP?

Reservera lite tid till att sitta ner tillsammans och prata om ert varumärke och koncept. Besvara dessa frågor, exempelvis:

  • Vem/vilka är er målgrupp?
  • Vill ni vara ett litet eller stort företag?
  • Vill ni att ert varumärke ska finnas i flera länder?
  • Hur många företag producerar eller erbjuder samma koncept?

Efter dessa fyra frågor så har ni en bild av ert företags framtid. Med dessa fyra frågor har ni också klivit ett steg närmare att hitta just er USP. Se detta exempel:

Ni tillverkar mobilskal med ungdomar som målgrupp. Ni vill också expandera och bli ett stort internationellt företag, men konkurrensen är hård. Här har ni ett scenario att bygga vidare på. Vad skulle det unika perspektivet kunna vara? Kanske att ni har snabba leveranser världen över, att ni är aktiva på sociala medier och att ni erbjuder studenter rabatt? Dessa tre saker kan generera en hel drös med kunder, som uppskattar er närvaro och förståelse för den unga och rastlösa generationen. En generation som dessutom oftast är i behov av rimligare priser.

Så, till alla startups därute: Hitta er USP!

Add a Comment